Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne kierunkowane są na korygowanie (usprawnianie zaburzonych funkcji) i kompensowanie (zastępowanie czynności zaburzonej funkcji inną bardziej sprawną). Celem terapii jest wyrównywanie dysharmonii rozwojowych, a tym samym ułatwianie uczniom opanowania umiejętności czytania, pisania i liczenia. Gimnastyka korekcyjna – jej celem jest wytworzenie u ucznia umiejętności przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach poprzez skorygowane działanie korekcyjno-kompensacyjne. Wszechstronność ćwiczeń oraz dokładność ich wykonywania mają zapobiegać wadom postawy i mają działanie profilaktyczne. Aby zachęcić do efektywnych ćwiczeń, stworzyć dodatkową motywację, stosujemy w zajęciach gimnastyki korekcyjnej różnorodne formy i metody pracy związane z potrzebami rozwojowymi dziecka, dostosowane do warunków, wieku i stopnia rozwoju. Zajęcia prowadzone są tak, aby uczeń bawił się, poznawał różne przybory, uczył się nimi manipulować, doskonalił ruchy, wzmacniał mięśnie i utrwalał nawyk prawidłowej postawy. Dogoterapia to system ćwiczeń i zabaw z psem, wspomagający rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny dzieci oraz dorosłych. Aktualnie w naszym Ośrodku w zajęciach dogoterapii systematycznie uczestniczy 18 dzieci. Podczas zajęć wykonuje się wiele rodzajów ćwiczeń i zabaw, uczniowie zaś mają możliwość budowania poczucia własnej wartości, podnoszenia pewności siebie. Nasz pies nie denerwuje się gdy coś się nie uda. Nie ocenia, akceptuje niezgrabne ruchy. Jest cierpliwy, pełen ciepła i spokoju. Na twarzach naszych wychowanków podczas zajęć dogoterapii pojawiają sie radosne usmiechy. Przede wszystkim jednak czworonóg mobilizuje do wykonywania zaproponowanych przez terapeutę ćwiczeń, które usprawniają nie tylko rozwój ruchowy, ale też intelektualny. Psem, który towarzyszy w zajęciach jest BEZA – radosny przedstawiciel rasy Golden Retriever. Hipoterapia jest wyjątkową metodą usprawniania. Wyjątkową, bo do celów terapeutycznych wykorzystuje konia. Emocje, które towarzyszą dzieciom podczas tej formy terapii oraz możliwości, które daje koń, jego ruch, są niespotykane w innych metodach terapeutycznych. Oddziaływanie terapeutyczne ma już sam kontakt z koniem. Jazda konna, fizjoterapia prowadzona podczas zajęć może być jednym z elementów tej formy terapii, ale nie musi. Hipoterapia jest kierowana do szerokiego grona osób, zarówno do osób z problemami szkolnymi jak i cierpiącymi na depresję czy autyzm, ADHD czy upośledzenie umysłowe, do dzieci z MPD, zespołem Downa, wadami postawy, uszkodzonymi analizatorami (wzrok, słuch). Podczas terapii do jej uczestników dociera niezliczona ilość bodźców wzrokowych, dotykowych, słuchowych, węchowych, a nawet smakowych. Poprzez zajęcia możemy pracować nad stymulacją proprioceptywną, a więc nad prawidłową szybkością, siłą i kierunkiem ruchu, nad równowagą, prawidłową postawą i koordynacją ruchową. Hipoterapia jest to przede wszystkim kontakt z żywym zwierzęciem, który staje się tu niepowtarzalnym terapeutą, towarzyszem „leczniczej przygody”. Ma to ogromny wpływ na rozwój emocji, przełamywanie lęków, budowanie więzi społecznych, nabywanie umiejętności dawania czegoś od siebie i opiekowania się kimś, ma także, a może przede wszystkim, wpływ na zwiększenie poczucie własnej wartości. Felinoterapia – zajęcia z felinoterapii mają na uwadze potrzebę wspierania dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w sferze edukacyjnej, w obszarze życia osobistego i rodzinnego oraz funkcjonowaniu społecznym. Poprzez kontakt ze zwierzęciem uczniowie uczą się jak wzmacniać poczucie własnej wartości, jak rozpoznawać i wyrażać swoje emocje, a także w jaki sposób kształtować pozytywne relacje z rówieśnikami. Stały kontakt ze zwierzęciem przyczynia się do wzrostu umiejętności interpersonalnych, wzrostu umiejętności społecznych, a także do poczucia odpowiedzialności za podejmowane role społeczne. Metoda Tomatisa – stymulacja audio-psycho-lingwistyczna. Usprawnia ona czynne słuchanie, oznacza to, że u osób, u których stwierdza się zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej, istnieje możliwość ich poprawienia. Przez specjalne słuchawki uczeń słyszy odpowiednio przygotowany materiał dźwiękowy. Do terapii wykorzystuje się sprzęt komputerowy najnowszej generacji. EEG Biofeedback – to rodzaj neuropsychoterapii instrumentalnej, która działa w oparciu o fale mózgowe. Osoba trenowana może zmienić w sposób celowy wzorzec fal mózgowych na bardziej optymalny. Trening ten poprawia koncentracje uwagi, sen, usprawnia pamięć i kontrole emocji. Metoda ta stosowana jest w medycynie klinicznej, sportowej, szkolnej i profilaktycznej. AAC alternatywne i wspomagające metody komunikacji jest to metoda komunikacji dla osób nie mówiących lub posługujących się mową w ograniczonym stopniu. Zamiast wypowiadanych słów i zdań uczniowie używają znaków graficznych (piktogramów, obrazków, symboli), znaków manualnych(gestów) lub znaków przestrzenno-dotykowych. Dzięki temu mogą komunikować się niewerbalnie, dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, odpowiadać, wyrażać myśli i uczucia. Logopedia – to terapia dla dzieci z zaburzeniami mowy. W ramach terapii rozwija się motorykę narządów mowy, wzbogaca słownik bierny i czynny, uczy prawidłowego oddychania i wypowiadania głosek. Doskonali się formy wypowiedzi pod względem gramatycznym i składniowym. Integracja sensoryczna to terapia skierowana do dzieci i młodzieży, które mają problemy ruchowe, zaburzoną koncentrację uwagi, trudności w mówieniu, nadpobudliwość psychoruchową, autyzm. Z terapii korzystają także dzieci, które niedowidzą lub niedosłyszą. Zajęcia maja charakter aktywnej, ruchowej zabawy stymulującej zmysły. Socjoterapia – zajęcia socjoterapeutyczne przeznaczone są dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne, borykającymi się z problemami i trudnościami życiowymi. Służą modelowaniu zachowania uczestników, przeżyciu konkretnych doświadczeń i uczą się nowych korzystniejszych zachowań oraz odreagowaniu emocjonalnemu. Dobór treści i sposobów realizacji jest stosowny do potrzeb i wieku uczestników. Rehabilitacja ma na celu poprawę sprawności ruchowej, korygowanie wadliwej postawy i ułożenia części ciała względem siebie, kompensowanie istniejących deformacji oraz wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała. Terapią objęte są dzieci z zaburzeniami i schorzeniami tj. zaburzenia ośrodkowej koordynacji ruchowej, mózgowe porażenie dziecięce, choroby genetyczne, deformacje narządu ruchu, choroby metaboliczne, zaburzenia chodu i koordynacji ruchowej, wadami postawy, autyzmem. Zajęcia prowadzone są indywidualnie i odbywają się w sali rehabilitacyjnej. Program usprawniania ruchowego opracowywany jest indywidualnie do potrzeb i możliwości ruchowych naszych uczniów.
|
|