Wycieczka na Ukrainę.

W dniach 12-17 maja 2019 r. uczniowie naszego Ośrodka pod opieką p. Moniki Knap i p. Anny Bartosik-Wolanin udali się po raz pierwszy na wycieczkę poza granice naszego kraju – do Ukrainy. Celem podróży była integracja wychowanków Ośrodka z podopiecznymi zaprzyjaźnionej placówki partnerskiej z Czortkowa.

Podczas pierwszego dnia wycieczki zwiedziliśmy przepiękny Lwów. Zobaczyliśmy m.in. Kolumnę Adama Mickiewicza oraz najstarszą, lwowską Kopalnię Kawy.

Drugi dzień spędziliśmy w Centrum Rehabilitacji dla Osób Niepełnosprawnych w Czortkowie. Zostaliśmy tam bardzo miło przyjęci. Zwiedziliśmy szkołę oraz wzięliśmy udział w zajęciach z tygodniowego bloku tematycznego: „Moja rodzina”. Wesoło bawiliśmy się przy zabawach muzycznych, później wspólnie zjedliśmy obiad i słodki deser. Na koniec spotkała nas ogromna niespodzianka – spotkanie z burmistrzem miasta, p. Wołodymirem Szmatko, podczas którego godnie zaprezentowaliśmy nasz Ośrodek – w samych superlatywach.:) Uczniowie zostali pochwaleni i obdarowali upominkami. To był dla nas wielki zaszczyt.

Następnego dnia, z inicjatywy dyrekcji Centrum Rehabilitacji udaliśmy się do Tarnopola. Uczniowie wraz z przyjaciółmi z Centrum „Droga Życia” wzięli udział w Festiwalu Twórczości Dziecięcej dla osób niepełnosprawnych w tarnopolskim Teatrze Lalek. Byliśmy gośćmi specjalnymi Festiwalu. Zaśpiewaliśmy piosenkę „Świat byłby taki ubogi”. Publiczność była zachwycona. Wręczone zostały nam upominki oraz dyplomy. Po występach obejrzeliśmy piękne przedstawienie, a następnie udaliśmy się na spacer wzdłuż tarnopolskiego jeziora. To był bardzo udany dzień.

Nawiązaliśmy przyjaźnie z uczniami z placówki specjalnej, ale również ze Szkoły Podstawowej nr 6, także z Czortkowa. Kolejny raz zostaliśmy bardzo miło przyjęci, dzieci przywitały nas pięknym koncertem w swoim języku ojczystym. Uczestniczyliśmy w lekcjach języka ukraińskiego, angielskiego, geografii, matematyki oraz zajęciach artystycznych. Na zakończenie, razem z nowymi przyjaciółmi udaliśmy się na spacer. To był kolejny, fantastyczny ,pełen emocji dzień.

Niestety… wszystko, co piękne, szybko się kończy. Czas upłynął i musieliśmy się pożegnać. Tego dnia, Centrum Rehalilitacji „Droga życia” przygotowało dla nas przepiękne zajęcia. Wykonaliśmy „Kwiaty Dobra” oraz podkowy na szczęście. Wzięliśmy udział w spotkaniu z okazji Dnia Mamy, które było bardzo wzruszające. Zjedliśmy wspólnie przepyszny i pięknie przygotowany posiłek. Dowiedzieliśmy się też wielu ciekawostek związanych z obchodzonym  Dniem Wyszywanki. Mogliśmy podziwiać niezwykłe hafty na specjalnie zakładanych tego dnia koszulach.
Ostatniego dnia przed naszym wyjazdem, przyjaciele ze szkoły nr 6 przygotowali dla nas dyskotekę. Dzieci bawiły się wspaniale, przełamując swoje bariery językowe oraz nieśmiałość…Na koniec popłynęły łzy wzruszenia i deklaracje o szybkim spotkaniu …tym razem u nas, w Polsce.

Bezpiecznie wróciliśmy do Polski, z nadzieją na kolejne spotkanie z ukraińskimi przyjaciółmi wkrótce.