„Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź po prostu obok mnie i bądź moim przyjacielem.” [Albert Camus]
Wychodząc naprzeciw potrzebom w 2012 roku powstały w Ośrodku specjalistyczne klasy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Obecnie w placówce funkcjonuje 5 takich klas. Liczą one od 2 do 4 osób. Prowadzone zajęcia odbywają się w salach, w których zostały stworzone bezpieczne i higieniczne warunki do nauki i terapii dzieci. Opiekę nad uczniami w każdej klasie sprawuje wychowawca wraz z osobą wspierającą. Sale wyposażone są w profesjonalne pomoce i sprzęty, które ułatwiają i urozmaicają pracę z dziećmi. Zaplecze dydaktyczne jest systematycznie wzbogacane. Uczniowie realizują obowiązkowe zajęcia edukacyjne i objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Praca z dziećmi prowadzona jest w oparciu o Indywidualne Programy Edukacyjno- Terapeutyczne, ze szczególnym uwzględnieniem działań zapobiegających i niwelujących zachowania trudne. W tworzeniu IPE-T prócz zespołu terapeutów ważną rolę odgrywają rodzice, których sugestie i propozycje są uwzględniane w treści programów. Wspieranie rozwoju w zakresie funkcjonowania uczniów odbywa się poprzez kształtowanie umiejętności społecznych i aktywne wdrażanie ich do współdziałania w społeczności szkolnej – udział w imprezach, apelach, konkursach wynikających z planu pracy szkoły, a także wycieczkach, wyjściach, organizowanych akcjach itp. Nasi uczniowie są laureatami konkursów plastycznych, zdobywają wyróżnienia i dyplomy na arenie lokalnej i ogólnopolskiej. Ponadto uczniowie włączani są do życia w społeczności, poprzez uczestnictwo w warsztatach, festynach, imprezach plenerowych, organizowanych przez instytucje kulturalne, oświatowe, a także zaprzyjaźnione placówki. Nadrzędnym celem pracy Ośrodka, każdego nauczyciela i terapeuty ucznia z autyzmem, jest kształtowanie umiejętności samoobsługowych oraz samodzielności w życiu codziennym, nauka zachowań społecznie akceptowanych, pomoc dziecku w uwalnianiu się od zachowań niepożądanych (sensoryzmów, zachowań agresywnych), kształtowanie rozumienia mowy oraz dostępnych sposobów komunikacji alternatywnej, towarzyszenie uczniom w pokonywaniu trudności, począwszy od pierwszych dni w szkole przez cały okres edukacji, do momentu ukończenia nauki na poziome klas SPP. Nasi nauczyciele, terapeuci, wychowawcy internatu, posiadają rzetelną wiedzę i ugruntowaną praktykę w pracy z uczniem z autyzmem. Stale poszerzają swój warsztat pracy poprzez uczestnictwo w licznych szkoleniach, konferencjach, jak również czerpiąc doświadczenie ze współpracy z innymi ośrodkami. |
|