Szkoła Podstawowa Specjalna to szkoła realizująca drugi etap kształcenia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W Szkole Podstawowej dla osób z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej, w oparciu o podstawę programową, uczniowie zdobywają wiadomości i umiejętności określone w standardach wymagań. Zespoły klasowe liczą od 9 do 16 uczniów. Dla każdego ucznia jest przygotowywany Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, uwzględniający mocne strony ucznia, jego zainteresowania i możliwości psychofizyczne oraz potrzeby w zakresie terapii, rewalidacji. Nasza szkoła zapewnia wszechstronną pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej, w ramach zajęć zespołowych i indywidualnych, poprzez realizację funkcji wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej i rehabilitacyjnej. Uczniowie uczestniczą, zgodnie z zaleceniami wynikającymi z orzeczenia o niepełnosprawności, w zajęciach takich jak: – logopedia – komunikacja alternatywna – EEG Biofeedback – integracja sensoryczna – socjoterapia – hipoterapia – dogoterapia – gimnastyka korekcyjna – metoda Tomatisa – arteterapia – rehabilitacja – zajęcia korekcyjno-kompensacyjne W czasie wolnym uczniowie rozwijają swoje pasje poprzez udział w zajęciach kół zainteresowań: – chór szkolny – drużyna harcerska „Rozśpiewane Iskry” – koło rękodzieła artystycznego – koło teatralne – koło informatyczne – koło pływackie – koło dziennikarskie – Uczniowski Klub Sportowy. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli – specjalistów z zakresu oligofrenopedagogiki, rewalidacji, psychologii, logopedii, rehabilitacji. W naszej szkole najważniejszy jest uczeń i jego problemy. Dlatego: – dostosowujemy oddziaływania do indywidualnych potrzeb, – rozwijamy zdolności i minimalizujemy deficyty, – uczymy samoakceptacji i podnosimy poczucie własnej wartości, – rodziców zapraszamy do współdecydowania o życiu szkoły. Dbamy o to, aby naszym uczniom przybliżyć otaczający ich świat, by nie oglądali go jedynie z perspektywy szkolnej ławki. Dlatego zwiększamy efektywność naszej pracy dydaktycznej stosując różnorodne formy oddziaływań, takie jak: – wspaniałe, barwne imprezy i uroczystości, – coroczne wyjazdy w ramach „Zielonej Szkoły”, – kształcące wycieczki, – zajęcia warsztatowe. Szkoła podstawowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym ze sprzężeniami podzielona jest na etapy kształcenia: Zajęcia organizowane są w małych zespołach klasowych (od 4 do 8 uczniów) i wspomagane przez pomoc nauczyciela. Zespół specjalistów – nauczycieli pracujących z dzieckiem pod przewodnictwem wychowawcy – opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny w oparciu o diagnozę funkcjonalną, ocenę jego aktualnego rozwoju psychofizycznego oraz podstawę programową dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym. Treści programowe realizowane są z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych dostosowanych do indywidualnych możliwości i potrzeb każdego ucznia. Oprócz zdobywania wiedzy typowo szkolnej, uczniowie przygotowują się do uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym. Wszystkie dzieci w komfortowych warunkach spełniają obowiązek edukacyjny. Wychowankom zapewniamy specjalistyczne usługi edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńcze, mające na celu naukę umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu, stymulowanie rozwoju oraz wyrównywanie deficytów rozwojowych. Prowadzone są zajęcia rewalidacyjne. Jako szkoła zapewniamy uczniom: |
|